肖像摄影: 战争记者罗伯特·菲斯克(Robert Fisk)有勇气去监视和挑战。 他因在前线举报而违反政客和政府官员的官方路线而闻名。

格雷是《新时代》的常规影评人。
电子邮件 carmengray@gmail.com
发布时间:2020年02月18日
这不是电影-罗伯特·菲斯克与真理的政治

容昌 (加拿大,加拿大)

-我开始怀疑为什么我开始从事新闻业 罗伯特·菲斯克(Robert Fisk) 在1980年初的档案记录中 这不是电影 手榴弹袭击后奔向汽车和安全 阿巴丹 靠近边界 伊朗 og 伊拉克。 该声明有点令人困扰,但在电影中非常合适。

这不是电影 是费斯克及其事业的写照-张导演提供了一部发人深省的电影,讲述了战争报道的局限性和有用性,此外还向著名的调查记者和战争记者致敬。

很多影片都像开幕式一样吸引人,但是影片没有将菲斯克从中东获得的许多不可思议的经历堆积起来,而是明智地借鉴了有关战争意义的主题线索,或者说是毫无意义的,以及我们对电影的渴望。讲战争故事。

“如果您不去任何地方亲眼目睹发生的事情,您将无法接近真相。” 罗伯特·菲斯克(Robert Fisk)

老学校的记者

与菲斯克在他公寓里的谈话 贝鲁特 正如我们从前线看到的剪辑一样,他对他的工作核心也很有洞察力。 我们还看到他在黑暗的小巷里工作,手里拿着记事本,远离帮助他的“固定人”,他与当地人交谈,这是守旧派记者努力工作的一个典型例子:“如果您电影中的菲斯克说:“不要去某个地方,亲眼目睹正在发生的事情,你无法接近真相。”

现在,很少有新闻工作可以在互联网上进行事实检查,如此好的“老式”新闻业比以往任何时候都更加重要。 同时,只关注利润的媒体大亨们并不尊重这种新闻。

订阅价格195挪威克朗/季度

勇于挑战

Å respektere førstehåndskilder og fakta medfører et imperativ om alltid å fortelle sannheten, samt å ha mot til å overvåke og utfordre maktsentrene uansett hvor upopulær du måtte bli. Det er et ideal som Fisk uttrykker med den største selvfølgelighet; han har beviselig en lang historikk i å rapportere fra frontlinjene i strid med den offisielle linjen til politiske maktpersoner i Vesten.

Han startet sin karriere med å rapportere fra opprøret i Belfast på 70-tallet for London-avisen The Times. I løpet av tiden i Belfast innså han at den britiske hæren ikke hadde monopol på sannheten, en oppdagelse som umiddelbart gjorde ham til en kontroversiell figur på hjemmebane.

Fisks sympatier for raseriet i Midtøsten rettet mot kolonimaktene har også møtt mye hån fra dem som har en annen politisk oppfatning, men han insisterer på at reporterens klare rolle er å forklare virkeligheten slik den ser ut blant folk, objektivt, men alltid på parti med den svakeste part.

«Jeg er ikke en maskin», sier han til dem som hyller myten om total nøytralitet, og trekker fram behovet for en rapportering som ikke underbygges av følelser, men av essensiell menneskelighet. Å rapportere om sannheten inkluderer å kalle ting ved deres rette navn, å unngå det Fisk kaller «de-semantisering» av krig der ord som «sammenstøt» brukes i stedet for å «drepe», og «bosetting» benyttes i stedet for «koloni», noe som skjuler ansvar og maktubalanse.

Sensurert

Han opplevde at reportasjene hans i økende grad ble sensurert da 鲁珀特·默多克 overtok i “泰晤士报”, og Fisk begynte i The Independent i stedet. Han insisterte på at hvis reportere risikerer livet for å fortelle sannheten, må redaktørene være modige nok til å trykke den.

Da han rapporterte fra massakren i 黎巴嫩 i 1982, hvor han bokstavelig talt gikk over likene til de rundt 1700 drepte palestinske og libanesiske sjiamuslimene som var drept av Israels allierte, fikk han ny selvtillit til å rapportere om krigsforbrytelser og innså hvor viktig det var å holde liv i kunnskapen om folkemord.

«Hvis reportere risikerer livet for å fortelle sannheten, må redaktørene være modige nok til å trykke den.» Robert Fisk

Han viker ikke unna noen områder i sitt arbeid, det være seg våpenhandel eller forflytning av våpen fra 波斯尼亚 通过 沙特阿拉伯 til islamister mens 北约 vet hva som skjer – noe som innebærer stor fare på grunn av de enorme pengesummene som er involvert.

这不是电影 har sin tittel fra filmen som inspirerte Fisk til å bli journalist: Alfred Hitchcocks spionthriller 外国记者 , hvis hardkokte hovedperson sendes for å dekke andre verdenskrig (og får jenta på kjøpet).

Ingen vinner i krig

Fisk forteller at han er mer sint nå enn før, ettersom han har innsett at utsagnet «de snille guttene vinner», er en myte. Utenrikskorrespondenter har ikke så stor påvirkningskraft, og det er arrogant å tro noe annet. Dessuten finnes det ingen vinnere i krig, den vil alltid være et tap for menneskeheten.

Mens han går gjennom den nesten helt forlatte byen Abadan, sier Fisk: «Du kan ta med en gjeng fra 好莱坞 hit og lage film, men de døde kan ikke snakke, og de levende er borte.»

Hvor er de levende? Det er roten til all lidelse i Midtøsten, de geopolitiske katalysatorene til flyktningkrisen og terrorangrep i Vesten som Fisk forsøker å belyse. Det er dette formålet, dette vitnesbyrdet som ser ut til å gi ham energi til å holde ut i jobben, til tross for hans mangel på rosafargede briller når det gjelder arbeidets begrensninger. Som han sier: «Du vil aldri kunne vinne, men du vil tape med mindre du fortsetter å kjempe.»

Lesogså: 德国新闻界的神童欺骗了读者

发表评论

(我们使用Akismet减少垃圾邮件。)